Jak zdobyć przewagę na rynku budowlanym

Mimo sporej konkurencji na rynku firm budowlanych i walki o dobry kontrakt nie trudno jest znaleźć intratne zlecenie. Jak może tego dokonać nawet mały przedsiębiorca budowlany?

Jak zdobyć przewagę na rynku budowlanym?

Firmy budowlane można dzielić zgodnie z różnymi parametrami ich działalności. Na duże i małe, działające lokalnie, ogólnokrajowe, globalnie. Na dobre i złe, nowe i stare. Te walczące o duże kontrakty, jak i preferujące indywidualne inwestycje, ale wszystkie w wielu obszarach borykają się z tymi samymi problemami. Bezwładnością w działaniu, problemami materiałowymi, przeciąganiem terminów, jakością wykonania, czy przejmowaniem zleceń przez konkurencję. Wiele z tych problemów ma bezpośredni wpływ na pozytywną ocenę firmy przez klienta. Warto zatem zdać sobie sprawę, że większość z nich da się rozwiązać na poziomie firmy. 

Rzetelność 

Rzetelność w branży budowlanej to słowo klucz, a jednocześnie największa bolączka przedsiębiorców zajmujący się usługami budowlanymi. Efekt finalny jest wizytówką firmy, to między innymi od niego zależy czy inwestor skorzysta z naszych usług ponownie i czy nas poleci niemu inwestorowi, a to właśnie ten kanał dotarcia do nowych zleceń jest najskuteczniejszy i najefektywniejszy. 

Sprawne kierownictwo to dobry pracownik

Jak poprawić swój współczynnik rzetelności? Nie jest to proste w naszej branży, ponieważ większość prac wykonują dla nas pracownicy, zatrudniani często na konkretną “robotę”, pracownicy, których do końca nie znamy, nie wiemy, czy są słowni i jakie mają kwalifikacje. Nie mamy też czasu, by ich testować, bo robota czeka.  Tak najczęściej tłumaczą właściciele firm budowlanych usterki, które wystąpiły podczas budowy i wykończenia. Choć problem wydaje się trudny do rozwiązania, to jednak można sobie z nim poradzić. Jedynym wyjściem jest zbudowanie kompetentnego i odpowiedzialnego pionu kierowniczego. To nie właściciel ma testować i pilnować szeregowych pracowników, a kierownicy mający pod sobą majstrów będących prawdziwymi fachowcami w swojej dziedzinie. Chorobą większości właścicieli małych i średnich firm budowlanych jest chęć kontrolowania wszystkiego. To ciemny zaułek. Bez ludzi, dobrze opłacanych i zaufanych ludzi z pionu kierowniczego nie ma firmy. To ludzie ją tworzą. Nie zakładaj firmy budowlanej, dopóki nie znajdziesz odpowiednich ludzi i ich nie przekonasz, że możecie stworzyć coś trwałego. 

Zapasy materiałowe

Zapasy materiałowe to kluczowy element, przy pomocy którego można łatwo zdobyć przewagę nad konkurencją. 

Wiadomo, że inwestycje się od siebie różnią, szczególnie jeżeli chodzi o wykorzystywane materiały, jednak w każdej inwestycji są takie, które się powtarzają. Cement, gips, podstawowe farby, płyty GK, profile i wiele innych. Zależy to od profilu działalności firmy. Inne będą u malarzy, a inne u cieśli, ale zawsze jakieś są. Posiadanie podstawowych zapasów najczęściej używanych materiałów pozwala wejść na inwestycję z “marszu”. Szczególne znaczenie ma to przy pracach remontowych, gdzie inwestorowi przede wszystkim zależy na szybkim rozpoczęciu działania. Choć przyjęcie takiej taktyki wiąże się z początkowymi dodatkowymi wydatkami, na pomieszczenia magazynowe i ich wyposażenie w odpowiednie regały, by przechowywanie materiały były bezpieczne, to finalnie taka inwestycja pomoże nam prześcignąć nieprzygotowaną konkurencję. Takie przyszłościowe myślenie pozwala też prowadzić lepszą politykę cenową, ponieważ mamy więcej czasu na reakcję, gdy ceny materiałów rosną. 

Szybkość działania

Kolejny punkt jest mocno związany z poprzednim. To właśnie szybkość działania najbardziej interesuje klienta. Jego nie interesują nasz zasoby magazynowe, za to jest bardzo zainteresowany, kiedy możemy zacząć działać. Wiele firm poświęca dużo czasu na wstępne ustalenia, zatowarowanie, kompletowanie ekipy, a inwestor coraz bardziej się denerwuje. Naszą przewagą ma być sprawność działania i szybkość reakcji na zmiany.

Elastyczność

Posiadanie jednej ekipy, w której poszczególne osoby odgrywają wiele ról, jest mało ekonomiczne. Przyszłościowo myślący przedsiębiorcy budowlano-remontowi, potrafią prowadzić kilka inwestycji naraz przy pomocy niewielkich zespołów, umiejętnie żonglując pracownikami.  Nie jest niczym zaskakującym prowadzenie nawet 3 zleceń załogą niewiele większą od tych, które są w stanie jednocześnie sprostać jedynie jednemu zleceniu. 

Co z tego będę miał?

Wdrażając powyższe punkty we własnej firmie, uzyskasz coś bardzo cennego. Przewagę konkurencyjną. Mimo iż wszyscy mają dostęp do tej wiedzy, to niewielu z niej korzysta. Uważają, że jest to zbyt trudne, kosztowne i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Jest to nieprawda. Każdy sposób na uzyskanie przewagi i równoczesne zaspokojenie klienta jest dobry. Przemyślenie struktury firmy i niepowielanie błędów innych to klucz do sukcesu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.